To już ostatnia odsłona przetargów na projekty aranżacji zieleni.

#ZieloneUlice Warszawy (fot. pras.)#ZieloneUlice Warszawy (fot. pras.)

Poszukiwani są architekci, którzy przeprowadzą zmiany na głównych ulicach Mokotowa, Pragi-Południe, Rembertowa, Ursynowa, Wawra, Wesołej i Wilanowa. Zieloną metamorfozę przejdą w sumie 24 arterie w tych dzielnicach.

To będzie zmiana i jakościowy skok w kształtowaniu zielonych przestrzeni Warszawy. Chcemy by miejska tkanka była przyjazna, zielona i użyteczna dla mieszkańców. Właśnie ogłaszamy ostatni przetarg, który wyłoni projektantów aranżacji zieleni na 24 głównych ulicach w siedmiu dzielnicach. Z niecierpliwością czekamy też na wyniki poprzednich postępowań, pierwsze umowy i projekty – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

To już ostatnia część projektu #ZieloneUlice Warszawy. W części „D” Zarząd Zieleni m.st. Warszawy poszukuje projektantów, którzy zmienią wizerunek 24 ulic:

Mokotów

  1. ulica Woronicza wraz z ulicami Spartańską i Racjonalizacji
  2. ulica Puławska – we wszystkich dzielnicach na całej długości
  3. aleja Sikorskiego wraz z ul. św. Bonifacego
  4. ciąg ulic Wałbrzyska i Nowoursynowska (do ul. Dolina Służewiecka) wraz z aleją Harcerzy Rzeczpospolitej oraz ul. Rolną
  5. aleja Wilanowska wraz z ul. Rzymowskiego
  6. ulica Narbutta
  7. ulica Madalińskiego

Praga-Południe

  1. aleja Stanów Zjednoczonych
  2. ulica Ostrobramska
  3. ulica Grochowska
  4. ulica Nowaka-Jeziorańskiego
  5. ulica Fieldorfa „Nila”
  6. aleja Waszyngtona

Rembertów

  1. ulica Cyrulików
  2. ulica Marsa

Ursynów

  1. ulica Pileckiego
  2. ulica Wąwozowa
  3. ulica Rosoła

Wawer

  1. ciąg ulic Płowiecka i Czecha
  2. ulica Wał Miedzeszyński

Wesoła

  1. aleja Jana Pawła II
  2. ulica Trakt Brzeski

Wilanów

  1. ciąg ulic Wiertnicza i Przyczółkowa
  2. aleja Rzeczpospolitej wraz z ulicami Branickiego, Hlonda i Klimczaka

– Czekamy na propozycje zmian, jakie przedstawi Zarząd Zieleni. Mamy nadzieję, że pierwsze wizualizacje i projekty, będziemy mogli zobaczyć jeszcze w tym roku. Chcemy by w zielonym Wilanowie było jeszcze więcej zieleni, także przy największych arteriach dzielnicy – dodaje Ludwik Rakowski, burmistrz Wilanowa.

Projektanci, wyłonieni w przetargach przygotują koncepcję aranżacji zieleni, projekt nasadzeń i towarzyszących im zmian w pasach drogowych wybranych ulic (mapa z niemalże 80 ulicami, które poddane zostaną metamorfozie w załączeniu). Zajmą się także przestrzenią na ulicach i terenach przyległych (przeznaczonych na ten cel w  Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego).

#ZieloneUlice Warszawy

Projekty zielonych metamorfoz zostaną wykonane dla 76 dużych warszawskich ulic, w szczególności krajowych, wojewódzkich i powiatowych, którymi nie zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Łącznie we wszystkich dzielnicach pojawi się około 18 tysięcy drzew. W ciągu dwóch lat na ten cel zostanie przeznaczone ponad 20 milionów złotych. W czterech przetargach do zazieleniania zostały wskazane główne ulice wszystkich dzielnic. W zakończonym przetargu w części „A” na Bemowie, Bielanach i Żoliborzu, w części „B” na Białołęce, Pradze-Północ i Targówku, a w części „C” na Ochocie, w Śródmieściu, w Ursusie, we Włochach i na Woli. W ogłoszonej właśnie części „D” na Mokotowie, Pradze-Południe, Rembertowie, Ursynowie, Wawrze, Wesołej i Wilanowie.

Jesienne nasadzenia

Zarząd Zieleni m.st. Warszawy przygotowuje się również do realizacji jesiennych nasadzeń na ulicach stolicy. W trwającym właśnie przetargu poszukuje firm, które w ciągu najbliższych tygodni na warszawskich arteriach posadzą ponad tysiąc drzew! Rozpiętość ich pni – w zależności od miejsca – waha się od 12 do nawet 40 cm. Szacowana wartość zamówienia przekroczy milion złotych. Wszystkie zasadzone rośliny objęte będą przez zwycięzcę również trzyletnią pielęgnacją.

Milion drzew dla Warszawy - Włącz się w zazielenianie stolicy

To nie slogan – każdy z mieszkańców stolicy może mieć swój udział w zazielenianiu miasta. „Milion drzew dla Warszawy” to rzeczywiste działania podejmowane w stolicy i każdy może mieć w nich udział.

W kształtowanie terenów zieleni najłatwiej włączyć się korzystając z aplikacji „Milion drzew”. Uruchomiono ją pod koniec marca a za jej pośrednictwem wskazano już miejsca dla nasadzenia niemal 6750 drzew. Aplikację można pobrać z Google Play (na systemy Android), a także z App Store (iOS). Aby wskazać miejsce nowego nasadzenia należy wybrać się w miejsce, gdzie chcemy by pojawiło się drzewo. W aplikacji wybieramy opcję „zgłoś”, a następnie złożyć wniosek podając nasze dane kontaktowe i… gotowe! Lokalizacje dla nowych nasadzeń można także wskazać przez aplikację Warszawa 19115.

 

Miejskie parkingi coraz bliżej

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej miejskiego parkingu na Mokotowie. W ramach programu budowy miejskich parkingów powstanie ponad 2 tys. miejsc parkingowych.

To kolejny krok do realizacji programu budowy miejskich parkingów - w czerwcu Rada Warszawy przeznaczyła na ten cel 25 mln zł. W sumie na program zostanie zarezerwowane 200 mln zł, co pozwoli na wybudowanie w ciągu najbliższych lat ok. 10 parkingów na ponad 2 tys. miejsc.

Nowoczesny parking na Mokotowie

Budową parkingów zajmie się pion inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego, późniejszym zarządzaniem natomiast Zarząd Dróg Miejskich. Jako jeden z pierwszych, pilotażowych obiektów ma zostać wybudowany parking przy ul. Orzyckiej. Właśnie ruszył przetarg na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i przeprowadzenie niezbędnych analiz. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. opracowanie studium wykonalności, analizy finansowej oraz wielobranżowej, dwuwariantowej koncepcji parkingu miejskiego z zagospodarowaniem parteru na przestrzeń handlową, bo na poziomie terenu ma on mieć przestrzeń handlową, gdzie mógłby zostać przeniesiony pobliski bazarek z ul. Gotarda. Budynek ma mieć również nowoczesne wyposażenie: przynajmniej cztery stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych, system czujników lub kamer wizyjnych pozwalających określić liczbę wolnych miejsc postojowych (na potrzeby programu e-parkowania) czy też interaktywne tablice informacyjne.

Przyjaźniejsze ulice

Miasto będzie budowało parkingi podziemne, aby samochody nie stały na chodnikach i placach. Dzięki temu ulice będą przyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice i place to nie tylko trasy komunikacyjne, ale także miejsca które można wykorzystywać do organizacji imprez kulturalnych, spacerów, wydarzeń miejskich, integracji społeczności lokalnych itp. Warszawa będzie się zmieniała – rewitalizacja ulic, placów sprawi, że będą przyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice Nowy Świat, Francuska, Świętokrzyska są tego najlepszym przykładem. Zwiększanie przestrzeni przeznaczonych dla pieszych umożliwi nadawanie ulicom i placom tradycyjnych funkcji społecznych, kulturowych, estetycznych. Ich różnorodność będzie kształtować wizerunek Warszawy, a także przesądzać o atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej. Aktywne działania w tym kierunku, oprócz oczywistych korzyści związanych ze zwiększeniem stopnia integracji społecznej, poprawą jakości życia w mieście, będą przynosić korzyści związane z rosnącą atrakcyjnością strefy śródmiejskiej do zamieszkania.

Pojazdy zajmują przestrzeń publiczną co utrudnia przekształcenia miejskich placów i ulic. Utrudnia to także poprawę warunków ruchu pieszego, rowerowego i funkcjonowania komunikacji miejskiej. Stopniowo miasto będzie dążyło do zmiany sposobu parkowania i zastąpienia parkowania na chodnikach parkowaniem na pasach postojowych i w zatokach, a także na parkingach wydzielonych. Parkingi podziemne będą elementem tych zmian, usytuowanie ich w miejscach największego deficytu pozwoli na zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla mieszkańców i na uwolnienie przestrzeni miejskiej, przeznaczenie jej na inne cele, m.in. związane z ruchem pieszym i rowerowym oraz rozwojem społecznych i kulturowych funkcji ulic. Dostępność miejsc będzie można sprawdzić w Systemie Zarządzania Parkowaniem np. za pomocą aplikacji na smartfony. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN i na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach Zarządu Terenów Publicznych. Ułatwi to znalezienie miejsca do parkowania a tym samym zmniejszy liczbę aut krążących po mieście w poszukiwaniu miejsca – według szacunków ZDM ok. 30 proc. ruchu w centrum generują kierowcy szukający miejsc postojowych.

(UMW)

Dodaj komentarz z facebooka:

Zostaw komentarz

0
warunkami regulaminu.
  • Artykuł nie został jeszcze skomentowany!